حسابداری پیمانکاری چیست
حسابداری پیمانکاری چیست و حسابداری شرکت های پیمانکاری به چه صورت است؟ نیاز موسسات و سازمانها به اطلاعات دقیق و صحیح برای بکار گرفتن در فرآیند تصمیم گیری مدیران، مقولهای اجتناب ناپذیر است. در این راستا سیستم اطلاعات مدیریت منبع اصلی ارائه اطلاعات بشمار میآید. حسابداری پیمانکاری سیستم اطلاعات حسابداری در شرکتهای پیمانکاری به عنوان مهمترین زیر مجموعه این سیستم، اطلاعات مالی گوناگونی را در اختیار استفاده کنندگان این نوع اطلاعات، به ویژه مدیران هر سازمان قرار میدهد. اطلاعات حسابداری باید ویژگیهای خاصی داشته باشد تا در فرآیند تصمیم گیری مورد استفاده قرار گیرد. ویژگیهای کیفی این گونه اطلاعات نظیر مربوط بودن و قابلیت اتکاء از جمله خصوصیاتی است که بر میزان بکار گیری اطلاعات بهموقع و بهنگام موثر است. سیستم پیمانکاری به عنوان یکی از ماژولهای یک سیستم حسابداری به صورت مستقل عملیات مربوط به پروژهها و قراردادها را به صورت مستقل از دید پیمانکار پیش میبرد. همانطور که در نمودار بالا مشخص است برای راه اندازی یک سیستم پیمانکاری باید فرآیند مشخص شده به شکل نمودار را طی کرد. حال در زیر به تفصیل هر کدام از موارد بالا در سیستم حسابداری در شرکتهای پیمانکاری سپیدار میپردازیم:
کارگاه در شرکتهای پیمانکاری برای اجرای پروژهها و تامین مصالح مورد نیاز پروژهها، کارگاههایی را متناسب با کارکرد آنها در مناطق مختلف جغرافیایی راه اندازی می کنند. به عبارتی دیگر کارگاه، محل یا محلهایی است که عملیات موضوع پیمان درآن اجرا میشود یا به منظور اجرای پیمان، با اجازه کارفرما از آن استفاده میکنند. کارگاهها یا کارخانههای تولیدی خارج از محلها و زمینهای تحویلی کارفرما، که به منظور ساخت تجهیزات یا قطعاتی که در کار نصب خواهد شد و مورد استفاده قرار میگیرد، جزو کارگاه به شمار نمیآید. پیمانکار دارای یک دفتر مرکزی است که عموماً در تهران یا در مرکز استان واقع است بعد از امضاء قرارداد معمولاً کارگاه جداگانهای در محل اجرای هر طرح احداث میگردد دورهای که هزینههای مربوط به یک قرارداد شناسایی میشود با امضاء قراداد آغاز و تا تکمیل آن پایان مییابد. هزینههای قبل از انعقاد قرارداد در صورتی که قابل تشخیص و شناسایی با سند به حساب پیمان انتقال مییابد در غیر این صورت جزو هزینههای دوره وقوع محسوب خواهد شد مخارج دوره اجرای طرح بعد از تنظیم قرارداد صرفاً به وسیله دفتر مرکزی و بعد از آن توسط دفتر مرکزی و کارگاهی پرداخت میشود.
ضرایب ضریب، درصدی است که میتواند به صورت قانونی و یا توافقی، بین کارفرما و پیمانکار در قرارداد منظور شود. ضرایب مرتبط با قرارداد میتوانند دو نوع کاهنده یا افزاینده باشند که با توجه به نوع، از مبلغ صورت وضعیت کاسته شده یا به آن افزوده میشوند. پس از ورود به سیستم در منوی سمت راست، وارد سیستم پیمانکاری شده و در قسمت عملیات روی گزینه “ضریب جدید” کلیک کنید کد ضریب را میتوانید به صورت دستی وارد نمایید، در غیر اینصورت به صورت خودکار توسط سیستم داده میشود. عنوان ضریب را وارد کنید و سپس “نوع” را بنابر کاهنده یا افزاینده بودن ضریب انتخاب نمایید. درصد مورد نظر را وارد نمایید. پس از ورود اطلاعات، گزینه ذخیره را کلیک کنید.
لیست ضرایب برای مشاهده، حذف یا ویرایش لیست ضرایب تعریف شده، وارد فهرست پیمانکاری شده و در این قسمت، روی گزینه “ضرایب” کلیک کنید. همچنین با راست کلیک کردن بر روی ضریب، میتوان ضریب مورد نظر را حذف یا ویرایش نمود. نکته: جهت صدور سند حسابداری در شرکتهای پیمانکاری، صورت وضعیت،معین ضرائب در قسمت تنظیمات سیستم پیمانکاری تعیین میشود. توجه داشته باشید که معین ضرائب تعریف شده توسط کاربر، معینهای مشخص شده در قسمت حساب معین سایر ضرائب کاهنده یا افزاینده میباشد.
قرارداد با ورود و ثبت اطلاعات قرارداد، موارد و امکانات زیر در اختیار شما قرار میگیرد: 1- تعیین وضعیت قرارداد از نظر موضوع قرارداد، مرکز هزینه، کارفرما، نوع قرارداد. 2- تعیین اطلاعات ریالی قرارداد از قبیل مبلغ قرارداد، پیش دریافت قراداد، مصالح کارفرما. 3- تعیین اطلاعات ضرایب قرارداد، تضامین قرارداد و تغییرات قرارداد. 4- تعیین کارگاهها و شعبهایی از بیمه تامین اجتماعی که مرتبط با قرارداد میباشد.